ביטוח אופניים – אופניים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין ולכן כדאי לבטח אותם, במאמר הבא נסביר מה כלול בפוליסה.
איזה חברות מציעות את הביטוח הכי משתלם ומה ההבדל בין אופניים רגילים, חשמליים ומקצועיים. בנוסף, כדאי לדעת כיצד לחסוך בהוצאות בלי להתפשר על גובה הפיצוי
סוגי האופניים שניתן לבטח
פוליסות ביטוח שונות מאפשרות לנו לבטח כלי תחבורה מגוונים ובהם זוג אופניים. אפשר להשיג ביטוח ספציפי עבור אופניים חשמליים, להתמקד בביטוח שמיועד לאופניים רגילים או למצוא פוליסת צד ג' לרוכב שמבטיחה פיצוי במקרה של נזק לעוברי אורח או לאנשים אחרים.
כמו כן, יש פוליסות שמאפשרות לנו לצרף הרחבה לאופניים גם במסגרת התכולה הקיימת בדירה או בבית ופוליסות מיוחדות לביטוח רכיבה תחרותית בארץ ובעולם. במידה וטסים עם האופניים לחו"ל, יש לוודא שיוצאים לדרך רק עם ביטוח גניבה מתאים שתקף במדינת היעד.
העובדה שכיום ניתן לבטח פחות או יותר את כל סוגי האופניים מפתיעה מאוד, לאור זה שמדובר בחידוש. הסיבה לחידוש היא שאופניים נחשבים כיום כלי תחבורה לכל דבר ועניין. בעוד התחבורה הציבורית לוקה בחסר והעומס על הכבישים רק הולך ועולה, יותר ויותר גברים ונשים בגילאים שונים בוחרים לעבור לרכיבה על אופניים. מבחינת אותם אנשים, ביטוח אופניים הוא חובה ולא מותרות.
חברות הביטוח שמבטחות אופניים
יש חברות שונות שמבטחות אופניים וניתן להשוות ביניהן לפי התנאים הנקובים בפוליסה. אפשרות אחת למשל היא לנסות לחסוך בהוצאות על ידי הוספת הכיסוי לפוליסת ביטוח תכולה או מבנה ייעודית. את הפוליסה הזו אפשר לרכוש דרך חברות הביטוח או סוכני הביטוח. היתרון של הוספת הכיסוי לפוליסה הוא שהעלויות נמוכות יותר, אך החיסרון הוא כיסוי מוגבל לעומת פוליסה נפרדת.
במידה ורוכשים ביטוח בית בחבילה משולבת של מבנה ותכולה, צריך לבדוק האם האופניים כלולים וכמה יעלה להוסיף אותם. ברוב המקרים של ביטוח בית פרטי יהיה מדובר על תוספת של כמה עשרות שקלים בלבד בחודש ולכן גם על הוצאה משתלמת. במקרים אחרים, יכול להיות שיהיה יותר משתלם לקנות ביטוח דירה מחברת ביטוח וביטוח לכלי רכב דו גלגלי מסוג אופניים מחברת ביטוח קטנה יותר.
את הביטוח בוחרים לפי הכיסוי הקיים בפוליסה במקרי תאונה עצמית או פגיעה בצד ג'. קודם כל, בודקים מה הפוליסה כוללת מבחינת היקף הכיסוי. בפוליסה סטנדרטית מקבלים כיסוי לנזק פיזי לאופניים עד לסכום של 20 אלף ש"ח, אבל יש פוליסות שבהן הכיסוי גבוה יותר ומשלמים גם פרמיה חודשית בהתאם. מבחינת כיסוי לחבות הרוכב בגין נזקי גוף לצד ג', גבול האחריות המקובל הוא עד 1 מיליון ש"ח למקרה ולתקופה וכיסוי תאונות אישיות בגובה של עד 250 אלף ש"ח.
בעת השוואה בין הפוליסות הקיימות מתייחסים גם לשורה התחתונה מבחינת המחיר וגם לתנאים הנקובים בפוליסה. כמו שבמהלך בחירת ביטוח חיים השוואה שנבצע תחייב אותנו לקרוא לעומק את תנאי הפוליסה, כך גם עם ביטוח שבו נבחר להשתמש בשביל להגן על האופניים שלנו.
ביטוח אופניים חשמליים
הפרדה בין סוגי הביטוחים מתבצעת על ידי חברת הביטוח כי לאפשר תמחור מדויק יותר בהתאם להיקף הסיכון שהיא לוקחת על עצמה. היתרון מבחינתנו הוא שניתן להתמקד בפרמטרים ספציפיים אם בוחרים פוליסה ספציפית כגון ביטוח בריאות מומלץ לנו ולמשפחה, אבל בפרמטרים אחרים לגמרי אם מחפשים פוליסה נפרדת.
הדוגמא הכי טובה היא פוליסה שאמורה להעניק לנו הגנה ביטוחית בגין גניבה או רכיבה על אופניים חשמליים. כאן הפרמיה החודשית תהיה יקרה יותר, כי בדרך כלל יש סיכוי גבוה יותר לגניבות. בנוסף, הפוליסה על אופניים חשמליים רלוונטית רק לרוכבים מעל גיל 16 שמשתמשים בהם כדין. מנגד, אי אפשר להפעיל אותה על מנת לקבל כיסוי ביטוחי לכלי ממונע שאינו אופניים חשמליים – בין אם מדובר על קורקינט ממונע, סאגווי וכן הלאה.
המטרה של ביטוח לבעלי אופניים חשמליים יכולה להיות הגנה על הרוכב מפני תביעות שיוגשו נגדו, פיצוי כספי במקרה של גניבה או מימון טיפול במקרה של תאונות אישיות. כמו כן, בחלק מהפוליסות קיים מרכיב ריסק שבו מקבלים המוטבים מקבלים פיצוי גבוה במקרה של חלילה מוות. היות ואופניים חשמליים גם יכולים להגיע למחירים גבוהים, צריך למצוא משהו מתאים שמגן מנזק לשלדה ולשאר המרכיבים.
ביטוח אופניים מקצועיים
רוכבים מקצועיים צריכים למצוא ביטוח שמתאים לאופי השימוש שלהם בהם ולמידת הסיכון שאליה הם נחשפים. רכיבה מקצועית באירוע ספורט היא לדוגמא אינטנסיבית יותר ושונה מרכיבה פרטית של חובבנים, לכן היא מחייבת ביטוח מיוחד. ברכישת ביטוח כזה, צריך לבדוק גם התאמה בין הפוליסה לבין גיל המבוטח: בדרך כלל ביטוח צעיר יהיה יקר יותר מאשר ביטוח למבוגרים, כי רמת הסיכון גבוהה יותר.
לשם השוואה, רכב מנועי חייבים לבטח בביטוח חובה. המשמעות היא שאם חלילה נגרמות פגיעות גוף בגלל שימוש ברכב פרטי, מי שנפגע יקבל פיצוי מחברת הביטוח. אבל בתחום הרכיבה על האופניים אין חובה כזו, אז הדרך היחידה למלא את החלל היא באמצעות צד ג' ייעודי. ביטוח כזה אמנם מגדיל את ההוצאות של רוכבים מקצועיים גם מחוץ לאירועי התחרות, אבל הוא משתלם ומבטיח שקט נפשי.
לסיכום, הכיסוי הקיים עבור נזק לאופניים במסגרת ביטוח לציוד ותכולה של דירה מוגבל לעומת פוליסה ייעודית שמכסה רק את האופניים. אפשר להוסיף הרחבה לאופניים אם רוכשים ביטוח בחבילה משולבת של תכולה ומבנה, אבל חשוב גם לבדוק את שאר האופציות מול חברות הביטוח הפרטיות. בנוסף, לא פחות חשוב לוודא התאמה בין היקף וגובה הכיסוי שמקבלים בפוליסה לבין סוג האופניים ואופי הרכיבה – בעיקר בגלל מאפיינים שונים של רכיבה חובבנית לעומת מקצוענית.